Sunday, June 5, 2011

Lelaki Terdesak Juga Minat Susu Ibu Kata Penjual Susu Ibu Melalui Internet

 
 
London, Air Susu Ibu (ASI) memiliki banyak keajaiban. Kerana mujarabnya, kini ramai lelaki yang berburu ASI di internet untuk digunakan sendiri. Lelaki yang minum ASI ini berharap tubuhnya menjadi lebih sihat.

Ramai lelaki yang berburu ASI ini diungkapkan oleh penjual ASI online Toni Ebdon. Ebdon yang baru melahirkan anak pertamanya David pada bulan Maret 2010 memang menjual ASI melalui internet untuk menambah pendapatan.

Dikutip dari SWNS, Ebdon telah menjual ASI sebanyak 30 oz atau sekitar 1 liter. Ebdon mengaku, kelebihan ASI itu membuat payudaranya makin berat dan terasa sakit jika tidak dikeluarkan menggunakan pam.

Dia lalu mengemasnya dalam botol, menyimpannya di freezer dan mulai menawarkannya kepada yang berminat melalui iklan di Gumtree.

Awalnya dia mengira bahawa peminatnya akan datang dari kalangan ibu-ibu yang kesulitan untuk menyusui. Namun ternyata, dia mendapatkan banyak email dari para lelaki yang mengaku ingin menggunakan ASI untuk menjaga kesihatan.

Tapi Ebdon merahasiakanlelaki dari mana saja yang membeli ASI untuk diminum sendiri itu. Ebdon juga tidak menolak permintaan ASI dari lelaki kerana terdesak faktor ekonomi sehingga seluruh pesanan dilayani.

Menurut penelitian, ASI memang mengandung banyak benda yang bermanfaat. Berbagai penyakit boleh dicegah dengan meminum ASI, mulai dari masalah jerawat hingga diabetes dan kanser.

Beberapa kandungan ASI yang bermanfaat utuk kesihatan adalah sebagai berikut:

1. Alpha-lactalbumin, berfungsi sebagai antikanser
2. Asam laurat, banyak dipakai sebagai campuran dalam ubat jerawat
3. Oligosakarida, berfungsi mencegah dan mengatasi diare.

Ebdon menjual ASI dengan harga 15 poundsterling untuk setiap 4 oz (113 mL). Untuk mendapatkan volume 1 oz, dia memerlukan waktu antara 15 hingga 60 minit. Pesanan terbanyak yang pernah dia layani adalah 12 oz (341 mL).

Jika setelah melahirkan anak kedua nanti jika ASI masih berlebihan, Ebdon merancang untuk menjualnya lagi. Bahkan dia akan menyiapkan pam elektrik untuk memudahkan bisnisnya



0 comments:

Post a Comment

Share

ENTRY POPULAR THIS WEEK