Sunday, June 12, 2011

Hari Ini Dalam Sejarah~ Matawang Baru Malaysia Mula Digunakan


Pada hari ini dalam 12 Jun dalam tahun 1967, matawang baru Malaysia mula digunakan. Inilah pertama kali, matawang Malaysia menggunakan nilai RINGGIT sebagai nilai tukaran antarabangsa. Ketibaan wang baru dari London ini disambut di Port Swettenham dengan satu gerakan kawalan keselamatan yang rapi dan ketat. Wang-wang kertas dan syiling ini kemudiannya disimpan di Pejabat Matawang, Bank Negara Malaysia di Batu Tiga, Shah Alam.

Mulai tahun 1967 jugalah, wang baru ini mula diedar dan digunakan di seluruh negara. Ketika itu, wang kertas yang ada bernilai RM 1, RM 5, RM 10 dan RM 100 dengan tiap-tiap satu tertera gambar wajah DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Yang Pertama, Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman Ibni Al-Marhum Tuanku Muhammad . Sementara pada wang syiling bernilai 1 sen, 5 sen, 10 sen, 20 sen dan 50 sen di permukaan sebelah belakangnya tertera gambar Bangunan Parlimen dan bulan bintang pecah 13.

Kedua-dua wang lama dan baru dipakai serentak sehinggalah wang lama ditarik balik penggunaanya. Keteguhan nilai matawang Malaysia adalah disebabkan oleh kekuatan ekonomi Malaysia, termasuk kedudukan wang hasil dalam negeri dan pertukaran matawang asing yang besar.



0 comments:

Post a Comment

Share

ENTRY POPULAR THIS WEEK