Wednesday, July 20, 2011

Proton Exora dengan CVT dan turbo dijadual untuk pelancaran UK 2012, versi diesel dirancang untuk 2014!


Awal bulan ini, Autocar UK telah memandu uji Exora MC, yang dikuasakan oleh enjin Campro CPS biasa . Penulis tersebut menganggap Exora sebuah MPV yang mudah, yang tidak mengganggu dan selesa, yang menawarkan banyak kit dan ruang untuk tujuh. Mereka menguji kereta spec Malaysia.

Info ini menunjukkan bahawa Exora akan menjadi model kelima Proton UK apabila ia tiba pada tahun 2012, dan enjin akan dilengkapi turbocharged dan dipasangkan dengan kotak CVT . Dengan mengandaikan bahawa ini pelancaran di UK yang akan berlaku pada Q1 2012, saya menjangkakan pelancaran di Malaysia sebelum pelancaran di sana, akhir tahun ini atau awal tahun 2012. Varian diesel akan menyusul pada tahun 2014.

Kita juga sedang menantikan beberapa variasi MPV ini iaitu model hybrid dan range extender. Kejayaan Proton dalam pertandingan ini membuktikan kemampuannya bersaing dengan syarikat-syarikat gergasi dunia dalam teknologi elektrik, extended range electric dan hybrid.

Proton menyertai pertandingan kereta untuk zaman akan datang yang dianjurkan oleh RAC (Royal Automobile Club - United Kingdom) pada November lalu. Pertandingan ini melibatkan hanya kereta-kereta otomobil yang tidak terlalu mencemar udara dengan pengeluaran asap, karbon dioksida dan monoksida.

Exora mendapat tempat pertama dalam kategori Extended Range Electric Vehicle (kereta elektrik yang ditingkatkan jarak perjalanannya) serta juga memenangi dalam semua kategori termasuk kereta elektrik (EV - Electric Vehicle), kereta yang ditingkatkan jarak perjalanan (extended range EV), hybrid (menggunakan enjin petroleum dan elektrik bersama) dan minyak diesel.

Exora mencatat ekonomi penggunaan petrol sebanyak 136 batu (miles) bagi satu gelen. Tempat kedua hanya mampu mencatat jarak 62 batu (miles) bagi satu gelen - iaitu kurang separuh daripada kebolehan Proton Exora.

Keputusan pertandingan ini jelas menunjukkan yang teknologi Proton jauh lebih baik daripada teknologi lain-lain jenama. Sementara itu Proton Saga elektrik juga mendapat kemenangan tetapi syarikat-syarikat lain membuat protes. Pihak Proton telah membantah terhadap protes ini.



Sumber: AANSAutomotive



0 comments:

Post a Comment

Share

ENTRY POPULAR THIS WEEK