Wednesday, June 22, 2011

Tshirt Boleh Charge Handphone Di Lancarkan


VIVAnews - Sehelai tshirt direka untuk charge mengisi bateritelepon selular . Tshirt ini, akan diuji cuba pada Festival Muzik Glastonbury di Inggris pada 22 hingga 26 Jun 2011 ini.

Prototipe tshirt yang akan diuji cuba ini direka untuk mengisi tenaga telefon selular menggunakan teknologi perespons suara. Sehingga, kebisingan suara seperti yang berada di lokasi festival digunakan sebagai energi pengisi bateri bila diperlukan.

Dalam uji cuba yang akan dilakukan, sebuah telefon selular raksasa berwarna orange akan dihubungkan secara langsung untuk menguji alat ini guna melihat hasilnya.

Menurut co-produser festival, Tony Andrews, tshirt ini menyediakan solusi untuk mengisi bateri telefon selular ketika keluar.

“Getaran suara, khususnya frekuensi dari suara bas, akan menciptakan getaran yang cukup untuk menghasilkan tenaga elektrik,” kata Andrews sebagaimana dimuat laman foxnews.com.

Namun, ketika tshirt ini dirilis, pada waktu yang bersamaan sebuah perusahaan Jepun juga mengumumkan cara lain untuk mengisi bateri telefon. Perusahaan Jepun, memperkenalkan cara ‘ngecas’ telepon selular dengan cara memanaskan air.

NewEnergy TES,  di Osaka mengatakan gadget baru ini mampu mengubah panas dari air mendidih menjadi elektrik yang boleh dimasukkan melalui USB ke dalam perangkat digital seperti pemutar muzik dan global positioning systems (GPS).

Alat ini boleh dibeli pada bulan ini dengan harga US$301. Perusahaan Jepun itu mengatakan, diperlukan waktu tiga hingga lima jam untuk mengisi bateri sebuah iPhone.



0 comments:

Post a Comment

Share

ENTRY POPULAR THIS WEEK