Friday, June 10, 2011

Kenali Ahli Komputer Wanita Pertama di Dunia

Pada 23 March 2011, salah satu programer komputer wanita, Jean Jennings Bartik meninggal dunia. Dia meninggal pada usia ke-86 di New York, Amerika Syarikat.

Jean Jennings Bartik lahir pada 27 Disember 1924 dan dibesarkan di sebuah ladang peternakan dekat Stanberry, Missouri. Setelah lulus SMA ia melanjutkan pengajian dalam bidang matematik di Northwest Missouri State Teachers College yang sekarang menjadi Northwest Missouri State University dan lulus pada tahun 1945. Dia menolak tawaran ayahnya untuk menjadi guru dan menikah di kota kelahirannya. Sebaliknya dia pergi ke Philadelphia untuk bekerja.

Ketika itu angkatan tentera AS sedang mengembangkan projek rahsia, Electronic Numerical Integrator And Computer (ENIAC) di University of Pennsylvania. Jean Jennings Bartik yang bekerja di situ akhirnya direkrut oleh angkatan tentera AS untuk mengadakan penelitian tentang perhitungan balistik selama Perang Dunia II. Kemudian bersama lima rakan wanita lainnya, Jean dimasukkan ke dalam projek ENIAC. Ia bertugas memprogram komputer besar dengan berat 27 tan dan berisi 18 tabung vakum itu. Setelah itu ia melanjutkan tugas yang sama untuk komputer BINAC dan UNIVAC, sebelum pindah ke bidang penerbitan berteknologi tinggi.



Hasil pekerjaan Jean Jennings Bartik dan programer ENIAC lainnya tidak begitu mendapat perhatian setelah Perang Dunia II. Tapi setelah itu, Bersama para rakannya, pada tahun 1997 Jean Jennings Bartik dinobatkan masuk ke dalam Women in Technology Hall of Fame. Karyanya di bidang komputer.(slowbos)



0 comments:

Post a Comment

Share

ENTRY POPULAR THIS WEEK