Monday, June 27, 2011

KANAMARA MATSURI Perayaan Porno khas Jepun

Kalau bicara soal yang aneh-aneh, Jepun termasuk jaguh. Dari soal makanan, festival sampai kuil, ada saja yang aneh. Pernahkah anda membayangkan ada kuil yang bertema seks? Thread ini membahas festival yang diselenggarakan berdasarkan tema tersebut.

Ada dua masturi (Japanese festival) terkenal di Jepun yang dilaksanakan berdasarkan tema berkenaan dengan seks yaitu Kanamara Matsuri dan Hounen Matsuri. Seperti umumnya matsuri di Jepun yang ditaja oleh Jinja (kuil Shinto) atau Otera (kuil Buddha), kedua matsuri ini juga ditaja oleh Jinja setempat. Yang pertama Kanamara Matsuri diselenggarakan oleh Kanayama Jinja, sedangkan Hounen Matsuri diselenggarakan oleh Tagata Jinja di daerah Aichi dekat Nagoya.


Mikoshi berbentuk phallus siap untuk dipanggul dan diarak dari Jinja

Kanamara Matsuri (かなまら祭) biasanya diselenggarakan pada hari minggu pertama pada awal bulan April di daerah Kawasaki, Kanagawa, Jepun. Menurut legenda setempat yang berdasarkan cerita Kojiki bahagian kisah Kagutsuchi si dewa api, seorang gadis cantik dirasuki oleh setan jahat yang telah mengebiri dua mempelai lelakinya pada malam pengantin dengan menggunakan gigi setannya. Setan jahat ini dibasmi oleh seorang tukang besi yang bersenjatakan batangan besi berbentuk phallus yang merontokkan gigi si setan jahat. Senjata si tukang besi inilah yang menjadi pertanda Kanayama Jinja dan juga tema Kanamara Matsuri yang sudah diselenggarakan sejak jaman Edo. Menurut khabar, pada zaman Edo para PSK ramai mengunjungi Kanayama Jinja untuk meminta perlindungan dari penyakit kelamin? serta keberuntungan dalam berbisnis. Hal ini berlanjut ke masyarakat sekitar yang ramai mengunjungi kuil terutama untuk memohon kesuburan (memperoleh keturunan) hingga melahirkan tradisi matsuri unik ini.


Zaman sekarang festival ini dijadikan tahun untuk pengumpulan dana memerangi HIV dan penyakit AIDS selain tentu saja sebagai pelancungan hiburan dengan adanya mikoshi - 神輿(miniatur perwakilan Jinja yang dipanggul keliling) juga arak-arakan. Pada hari matsuri (mungkin juga pada hari biasa) banyak sekali dijual bermacam-macam aksesoris dan makanan khas matsuri. Khas Kanamara Matsuri? Hehehe.... tentu saja barang khas matsuri yang satu ini adalah phallus dan pasangannya. Dari pajangan, gantungan kunci hingga  lollipop. Kebayang nggak menghisap permen lollipop berbentuk phallus? Festival yang gila  mungkin cuma ada di Jepun.



0 comments:

Post a Comment

Share

ENTRY POPULAR THIS WEEK