Saturday, June 18, 2011

1Kongsi~Penggantian kepada semua medium perkongsian di Malaysia


1Kongsi merupakan projek terbaru kerajaan Malaysia yang menawarkan khidmat perkongsian fail di alam maya. Dengan menggunakan slogan terbaru "sokonglah laman kongsian buatan Malaysia", mereka mungkin akan melancarkan laman web tersebut pada bulan hadapan dengan peruntukan sebanyak RM 1.4 Juta hasil dana khas Arab Saudi.


Mereka memperkenalkan 1Kongsi kerana laman file sharing terlalu banyak dan mengganggu bandwith tempatan yang berkelajuan sehingga 1Gbps di tempat-tempat tertentu. Laman filesharing yang sedia ada bagaimanapun akan disekat dan di halang akses untuk selama-lamanya.


Di bawah merupakan surat dari SKMM.





10 website filesharing, terkecuali adalah MEDIAFIRE bakal diblock penggunaannya di Malaysia. Daripada sumber yang aku dengar, pihak SKMM/MCMC sudah mengarahkan kesemua ISP (Internet Service Provider) untuk memblock atau tindakan akan segera diambil. Walaupun beberapa laman itu masih boleh diakses, ianya akan diblock dari masa ke semasa. Setakat masa sekarang, dikhabarkan hanya P1 sahaja yang sudah mengikuti perintah SKMM/MCMC itu. ISP lain, mungkin selepas ini...

Kononnya, sebab ianya diblock adalah kerana berlakunya cetak rompak digital (download filem percuma). Namun, pada pandangan aku, kalau cetak rompak digital diblock, bagaimana pula dengan cetak rompak di pasar malam? Pasti akan berlambak kembali kan? Fikir fikirkan!


Komen dari SKMM 1kongsi??>"Lu Kongsi Lu Mati !!"



2 comments:

Anonymous said...

apa guna astro first?? seminggu keluar kat wayang lepastu mesti dah keluar dvd cetak rompak hasil rakaman dari astro first.. jangan fikir rakyat tak bijak... mereka yg menghasilkan filem dah untung sebab astro beli filem mereka dan tayangkan di astro... - sky

Unknown said...

rakyat malaysia nk free sume nyer.. :) sng citer..

Post a Comment

Share

ENTRY POPULAR THIS WEEK